Simfoni Kehidupan 3




Salam Ramadhan Karim

Alhamdulillah.dengan keizinanNya, dapat aku sampai ke bulan Ramadhan yang penuh kemuliaan ini. Hari ni masuk hari yang ke 2. Alhamdulillah berkat puasa sunat yang sering diamalkan membantu dalam menahan diri sepanjang berpuasa ni.

Semalam, hari pertama berjalan dengan lancar. berbuka dengan nasi lauk ayam.ABC diteguk penghilang dahaga (meskipun agak mewah).Semasa berbuka sempat ber'sms' dengan ibu di rumah dan kakak di UIAM.


ibu sedang menyediakan juadah berbuka

kakak sedang mencari juadah berbuka


Ketika itu terimbau kembali kenangan semasa kecil. berpuasa penuh semata untuk dapat hadiah dari cikgu di tadika.memang gigih
masa tu. tiba waktu sahur berbeza style saya.


ibu atau ayah tuangkan air milo dalam mulut saya sambil mata saya masih terpejam dalam kegelapan bilik tidur.lawak jugak bila ingat kembali. dapat tahan seharian berpuasa.


Zaman sekolah asrama paling seronok.bersahur dan berbuka ramai-ramai.meriah.kurma, sedikit kuih dan air menjadi juadah berbuka. terus solat maghrib dan disusuli makan nasi di dewan makan. pagi sahur dikejutkan dengan bunyi siren ala-ala bomba (sampai ada sekali tu kena tegur oleh pihak polis sebab sekolah sebelah ibu pejabat polis.kata mereka keliru macam ada kecemasan).
ni bukan time buka.tapi time jamuan raya F5 sekolah dulu

Zaman matrik pulak saya bersama sahabat PUSAT ISLAM ditugaskan untuk menyediakan juadah berbuka.setiap hari dapat berbuka free. dapat la jmat duit sikit (bukan niat utama ek).

ni pun bukan time buka.tapi jamuan akhir masjid matrik changlun.
teringat kat daus,kimie,khairul,zawir,surhan n kawan len.eh, fatih pi mane ek?


Daripada Zaid bin Khalid al-Juhhani r.a,. daripada Nabi SAW sabdanya, “Sesiapa yang memberi makan (berbuka) kepada orang yang berpuasa, ia akan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa itu dan pahala orang yang berpuasa itu tidak berkurangan walau sedikitpun”.
(At-Tirmidzi)


Begitulah gelagat aku menghadapi Ramadhan dari kecil hingga sekarang. yang membezakan dulu dengan sekarang hanyalah feeling berbuka bersama keluarga tidak dapat dirasai sebab sekarang belajar jauh di seberang laut.Namun kerinduan tu diubati dengan gelagat sahabat yang memang riuh bila diajak berdebat (tapi kami tak bertumbuk la). Terima kasih Amin.terima kasih sahabat lain.

MOGA RAMADHAN KALI INI MEMBERI IMPAK HASANAH YANG BESAR DALAM HIDUP KITA

INSYALLAH...




0 Response to Simfoni Kehidupan 3

Post a Comment