New Generation of Da'ie



dengan berakhirnya
tayangan montaj tadi,
maka berakhirlah Program Pembangunan Modal Insan o9'...



salam PMI 09...

Alhamdulillah. akhirnya PMI 'o9 selesai dengan jayanya. berkat kesungguhan daripada semua ajk dan semua fasi PMI kali ni dapat berjalan dengan lancar selama 2 malam 2 hari .

Pelbagai ragam adik2 dapat dilihat semasa program berlangsung. Bila melihat adik2 menjalankan aktiviti terimbau kembali kenangan ketika turut menjadi peserta pada PMI yang lalu. banyak perkara baru yang saya pelajari ketika itu. kini aku pula yang diamanahkan untuk menjadi penggerak program ni (jadi fasi)

Program dimulakan dengan sesi pengenalan barisan ajk dan fasi (menurut kata sahabat. sebab masa tu aku belum sampai kerana ada program lain di IP). Kemudian disusuli dengan pembahagian kumpulan, sesi ta'aruf dan icebreaking

sesi ta'aruf dalam kumpulan


Namun, pada hari kedua, mulalah ramai peserta yang minta excuse sebab nak uruskan PTPTN la, urusan keluarga dan banyak lagi 1001 alasan. Namun, dengan kebijaksanaan ajk, masalah ni dapat diuruskan secara bijak dan berkesan.. Alhamdulillah..Aktiviti bersambung dengan Pembentangan Kertas Kerja 1 (PKK1) oleh Ustaz issraq. oh ya, terlupa pula. Terlebih dahulu, kuliah subuh dan riadhah dijalankan (dapatlah keluar peluh sikit).

antara bangunan yang ada sebelum dimusnahkan

Selepas PKK1, Perbincangan Dalam Kumpulan 1 (PDK1) pula dijalankan di sini, kekreatifan mereka diperlukan untuk membina bangunan yg paling tinggi dan stabil dengan mengaitkannya dengan PKK1 tadi. Bermacam-macam jenis bangunan dapat dilihat. dengan 'keganasan' daripada abg hardiansyah dan kak izza, bngunan yang x stabil rebah juga ke bumi...kesian.


Selepas Solat Asar, PDK2 pula menyusul. kali ni rancangan realiti tv menjadi sasaran peserta untuk diolah menjadi lebih islamik dan memastikan rancangan mereka mendapat tempat dihati penerbit tv untuk menerbitkan rancangan mereka. macam-macam idea yang keluar. ade yang nak suruh peserta rancangan tutup aurat la, bagi hadiah pas kena terjah dan banyak lagi..ada peserta yang hanya diam melihat rakan lain berdebat. ada juga yang petah berdebat ala pro jugak...

si munzier ni nampak cam pendiam, tapi sebenarnya banyak cakap gak


Malam pula dimulakan dengan PKK3 dan disusuli dengan slot muhasabah diri. Selepas itu, peserta dilepaskan awal untuk tidur. "Syukur Alhamdulillah" ujar mereka. Namun....


sesi penerangan KEMBARA SUFI kepada fasi dan ajk

KEMBARA SUFI - muhasabah dirimu wahai adik-adik ku


Tepat jam 12.20 tgh malam.. "bangun semua. berkumpul segera di parking kereta
sekarang !!!" arahan daripada ajk disiplin. Rupa-rupanya ada agenda lain yang telah dirancang oleh ajk dan fasi...KEMBARA SUFI...peserta dibawa berjalan dikeheningan malam dengan mata yang tertutup dan ditinggalkan berseorangan untuk muhasabah diri. tangisan keinsafan sayup-sayup kedengaran menerjah kesunyian malam (Moga benar itulah tangisan keinsafan adik-adik).


Pagi Ahad dimulakan dengan aktiviti KEMBARA ILMU. Ala-ala explorace jugak la.terdapat tugas dan soalan yang menanti peserta di 5 checkpoint yang berdasarkan 5 rukun islam dan 1 checkpoint yang digelar checkpoint 2.5. (ramai jugak yang salah sangka ni checkpoint 3).

KOLEKSI GAMBAR KEMBARA ILMU



Aku ditugaskan untuk menjaga checkpoint 3 iaitu checkpoint puasa. Di sini aku menggunakan tipu muslihat a.k.a tipu sunat (ade ka???) untuk memperdayakan adik2 peserta untuk makan biskut yang dibekalkan. hanya 2 kumpulan saja yang berjaya menahan godaan aura biskut. yang lain lupa bahawa mereka perlu 'berpuasa'. kagum juga dengan 1 kumpulan yang mengaplikasikan konsep ukhuwah yang dipelajari dari checkpoint 2.5 dengan saling menyuapkan biskut kepada kawan masing2. ada juga adik2 yang tak mahu mengaku kalah apabila disuruh membayar denda. "Tapi bang, sekarang ni bulan Rejab. bolehlah makan." ujar mereka. Geliga juga adik2 ni.huhuhu.


Program di akhiri dengan doa rabitah agar diperkuatkan lagi ukhuwah antara kami semua. moga adik2 ni dapat menjadi para da'ie yang mampu menyumbang pada jalan2 Islam. Insyallah. Bertemu lagi di program2 lain selepas ini....






0 Response to New Generation of Da'ie

Post a Comment