Ibadah Korban : Cara Berpandukan Sunnah




Salam segala salam.

Sempena Hari Raya Aidiladha yang Bakal menjelang tiba, tergerak hati untuk menggarap cara-cara melaksanakan ibadah korban mengikut sunnah Rasulluah s.a.w. Antaranya ialah :-


1. Waktu perlaksanaan ibadah korban

Selepas selesai solat sunat Hari Raya Aidiladha dan berlanjutan hingga Hari Tasyriq, 3 hari selepas solat sunat Hari Raya Aidiladha. Maka boleh dilaksanakan pada 10, 11, 12, 13 Dzulhijjah
Sabda Rasulluah s.a.w : “Seluruh hari-hari Tasyriq merupakan waktu penyembelihan.” – Hadis riwayat Ahmad






2. Haiwan korban tidak memiliki kecacatan

Hendaklah dipilih daripada baka yang baik serta tidak memiliki kecacatan.
Sabda Rasulluah s.a.w : “4 jenis binatang yang tidak dibolehkan dalam ibadah korban : Buta sebelah matanya yang jelas butanya, sakit yang jelas, tempang yang jelas, tidaj berdaya berjalan dan kurus.” – Hadis riwayat Abu Daud.










3. Tidak menggunting rambut dan memotong kuku

Bagi pelaksana ibadah korban, tidak boleh memotong kukunya semenjak tarikh 1 Dzulhijjah sehingga melaksanakan ibadah korban.
Sabda Rasulluah s.a.w : “ Jika telah masuk 10 hari pertama Dzulhijjah dan salah seorang antara kamu semua ingin menyembelih korban, janganlah memotong rambot dan kukunya walau sedikit,” – Hadis riwayat Muslim

Jika memotong secara sengaja ataupun tidak, memadai memohon keampunan dengan bersungguh-sungguh. Tidak dikenakan fidyah







4.
Seekor unta atau lembu boleh dibahagikan kepada 7 bahagian

Jabir r.a berkata : “ Kami pernah menyembelih (haiwan korban) bersama Rasulluah s.a.w ketika di Hudaibiyah. Seekor unta untuk 7 orang dan seekor lembu untuk 7 orang.” – Hadis riwayat Muslim



5.
Boleh berkorban untuk diri sendiri serta ahli keluarganya

Seseorang dibenarkan berkorban dan berkongsi pahala korbannnya dengan pihak keluarga meskipun hanya satu bahagian lembu untuk ahli keluarga yang ramai.



6.
Dilakukan di Musolla

Disunnahkan melakukan di kawasan lapang tempat solat sunat untuk memperlihatkan syiar Islam.



7.
Sunnah menyembelih sendiri haiwan korban

Sunnah si pelaksana ibadah korban menyembelih haiwan korban dengan tangannya sendiri. Namun dibolehkan juga mewakilkan kepada orang Islam lain.



8.
Menyembelih haiwan mengikut sunnah

Hendaklah menyembelih menggunakan objek yang tajam seperti pisau dan dilakukan dengan cepat agar haiwan itu mati dengan serta-merta. Baringkan haiwan pada sebelah sisi kirinya sebelum disembelih agar mudah memegang pisau dengan tangan kanan dan menahan lehernya dengan tangan kiri. Hendaklah membaca Basmalllah ketika menyembelih. Salur udara, kerongkong dan saluran darah di leher perlu dikerat. Darah dari badan hendaklah dikeluarkan sepenuhnya sebelum dilapah.



9.
Daging korban boleh dimakan , disedekah dan dihadiahkan

Keluarga yang melakukan korban boleh memakan, menghadiahkan dan menyedekahkan sebahagian daging korban mereka. Mereka juga boleh menyimpannya.
Sabda Nabi s.a.w : “ Makan dan simpanlah serta sedekahkan daging korban itu”. – Hadis riwayat al-Muslim



10. Tidak boleh mengupah tukang sembelihan dengan daging korban

Di Malaysia, sudah menjadi kebiasaan memberi tukang sembelih daging korban sebagai upah. Amalan ini bertentangan dengan syara’ dan dilarang keras oleh Rasulluah s.a.w. Sebaliknya perlulah menghjadiahkan mereka dengan harta sendiri dan bukan dari binatang korban.
Ali r.a berkata : “ Nabi s.a.w pernah menyuruhku menyempurnakan seekor unta milik Baginda kemudian menyedekahkan daging, kulit, dan pelindung yang dikenakannya serta aku juga tidak memberi apa pun kepada tukang sembelih itu. Dia berkata : Kami memberinya dengan harta kami sendiri.” – Hadis Riwayat Muslim

Moga post kali ini memberi ilmu dan dapat diamalkan serta disampaikan kepada orang lain. Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan salam aidiladha buat semua penggerak Islam dan seluruh umat Islam. Moga amalan kita dapat dipertingkatkatkan dari sehari ke sehari.

Syukran jazilan.


Diolah dari : Majalah I Edisi Disember.

0 Response to Ibadah Korban : Cara Berpandukan Sunnah

Post a Comment